Cui prodest? (1980)

"A támogatás mai módjai — természetszerűleg — csak a mai iskolát vehetik adottnak. A segítségnyújtás taktikája kénytelen így eljárni, hiszen a mai iskolába ma járnak munkás- és parasztgyerekek, akiken ennek az iskolának a keretein belül kell segíteni. Az iskola formájából, jellegéből következő logika azonban kérlelhetetlen: magának rendeli alá a segítés módjait is, ezért ezek — akarva-akaratlan — az iskolának éppen azokat a vonásait erősítik, amelyek a hátrányt okozzák. így a lemaradók kiegészítő tanítása — korrepetálása —, a különféle előkészítő tanfolyamok, stúdium generálék, olvasó-, nyelvi és egyéb «intellektuális» táborozások az iskola már-már unalomig bírált egyoldalúan «intellektuális» jellegét erősítik, éppen azt a vonását tehát, amely azoknak a társadalmi rétegeknek kedvez, amelyeknek beállítódása, hagyományai, szokásai, ízlése «reflexei» és motivációi a tevékeny­ségek ilyen jellegével mutatnak tradicionális rokonságot." (Loránd Ferenc)

Comments

Popular posts from this blog

Kapitalista realizmus

A fasizmus mint a barbárság elméleti és gyakorlati rendszere

Akédia